Friday, September 28, 2012

Chelsea kayu pengukur Arsenal


London: Arsene Wenger percaya pertemuan dengan Chelsea di Emirates hari ini akan menentukan sama ada Arsenal memiliki ramuan atau tidak untuk bersaing merebut kejuaraan Liga Perdana Inggeris (EPL) musim ini.

Pertemuan dua seteru London itu bertambah hangat dengan kekecewaan kapten Chelsea, John Terry yang didapati bersalah oleh Persatuan Bola Sepak Inggeris (FA) kerana menghina pertahanan Queens Park Rangers, Anton Ferdinand. 

Terry digantung empat perlawanan dan denda 220,000 (RM1.1 juta) tetapi hukuman ditangguhkan sehingga selesai proses rayuan dan pemain pertahanan tengah itu masih boleh beraksi bertemu Gunners. 

Bagaimanapun pengendali Arsenal, Wenger menegaskan, pemainnya harus mengabaikan masalah Chelsea dan memberi tumpuan untuk mencatat kemenangan ke atas salah satu pesaing utama mereka. 

Pengendali dari Perancis itu meletakkan perlawanan di laman sendiri menentang gergasi Inggeris itu sebagai kunci utama untuk terus berada dalam kelompok teratas liga. 

Ujian besar Arsenal 
Anak buah Wenger seri di gelanggang Manchester City hujung minggu lalu dan menang ke atas Liverpool di Anfield pada permulaan kempen, tetapi bertemu skuad kendalian Roberto di Matteo adalah ujian besar pertama di laman sendiri musim ini. 

Kami sudah mengharungi satu perlawanan besar musim ini di mana kami mendapat keyakinan menentang Man City, kata Wenger yang pasukannya kini berada empat mata di belakang pendahulu, Chelsea. 

Ini satu lagi perlawanan besar tetapi berbeza kerana kami bermain di laman sendiri. Kami sudah mengharungi lima perlawanan, tiga di tempat lawan - Stoke, Liverpool dan Man City - dan beraksi cemerlang di laman sendiri menentang pasukan besar akan memberi impak besar kepada peluang kami di dalam liga. 

Kami mempunyai tugas besar menanti dan juga harapan, sudah tentu, tetapi ia bergantung kepada aksi konsisten dan bermain secara efektif dalam perlawanan besar begini. 

Kemenangan Chelsea ke atas Stoke memastikan mereka kekal mendahului liga selepas prestasi sedikit menjunam sebelum bangkit membelasah Wolves 6-0 dalam saingan Piala Liga. 
AFP 


Sumber : Berita Harian

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Bluehost Review