Friday, September 28, 2012

Pengadil punca kekalahan

KESAL: Daud tidak berpuas hati dengan mutu pengadilan.


Kickalob sekadar menduduki tempat keempat dalam Piala Borneo

KUCHING: Keputusan tidak munasabah pengadil perlawanan menjadi punca kekalahan pasukan Kicka­lob dalam Kejohanan Bola Sepak Jemputan Antara­bangsa Borneo 2012 yang berakhir di Sabah, Selasa lalu.

Kickalob sekadar men­duduki tempat keempat setelah menarik diri pada per­lawanan penentuan tempat ketiga dan keempat kategori bawah 16 tahun menentang Akademi Bola Sepak Tudan Baru.

Kejohanan anjuran be­kas penyerang Sabah, Scott Ollerenshaw itu dimenangi oleh pasukan dari Australia manakala tempat kedua dis­andang pasukan TABS dari Kota Kinabalu.

Pengerusi Kickalob Daud Aba berkata beberapa kepu­tusan pengadil dalam perla­wanan itu nampak tidak adil dan menimbulkan kontro­versi sehingga menyebabkan mereka mengambil keputu­san menarik diri.

“Saya sangat kesal dengan mutu pengadilan pada perla­wanan tersebut. Kerana jelas menunjukkan kesilapan pihak penganjur dalam memilih pengadil yang benar-benar berwibawa untuk mengenda­likan perlawanan bola sepak,” katanya di sini semalam.

Daud berkata Kickaloob te­lah beberapa kali mengambil bahagian dalam Piala Borneo dan ini adalah kali pertama mereka menerima layanan yang buruk daripada pihak pengadil.

Menurutnya, pada kejo­hanan lalu pihak penganjur memilih pengadil dari Sin­gapura tetapi kali ini mereka beralih kepada pengadil tem­patan dari Sabah.

“Kita seharusnya boleh menang dalam perlawanan tersebut, jika jaringan yang dilakukan oleh pemain kita disahkan oleh pengadil.

“Selain itu, pengadil juga bersikap tidak adil dengan kerap melayangkan kad kun­ing kepada pemain-pemain Kickalob tetapi tidak mem­berikan apa-apa kad kepada pemain-pemain lawan me­skipun mereka melakukan ‘tackle’ yang berbahaya se­hingga menyebabkan beber­apa pemain kami mengalami kecederaan.”

Apa yang lebih mengecewakan ialah pemain-pemain dari pasukan lain turut menyerang pemain-pemain Kickalob untuk menyokong pasukan dari tanah air sendiri.

“Ini menyebabkan Kickalob mengambil keputusan untuk menarik diri bagi mengelak insiden lebih buruk berlaku,” kata Daud.
Menurutnya, Kickalob te­lah menunjukkan permulaan yang begitu baik dengan dua kali mencatat kemenangan dan seri sekali pada perlawa­nan peringkat kumpulan.

Mereka tewas 2-1 pada peringkat separuh akhir di tangan pasukan TABS dari Kota Kinabalu.

“Harapan saya agar pihak penganjur dapat memper­ baiki mutu pengadilan pada kejohanan akan datang.
“Selain itu, kawalan di stadium juga harus diting­katkan pada masa hadapan bagi memastikan tiada insiden buruk berlaku,” katanya.

Biarpun pulang dengan tangan kosong, Daud tetap berpuas hati dengan persem­bahan dan prestasi hebat yang dipamerkan oleh anak-anak buahnya.

Menurutnya, corak per­mainan yang ditunjukkan oleh mereka sangat menarik den­gan peningkatan yang cukup ketara dari segi teknik serta pengawalan bola.

Beliau juga ingin mer­akamkan terima kasih kepada Timbalan Menteri Sains, Te­knologi dan Inovasi Datuk Fadillah Yusof, Menteri Muda Pembangunan Belia Abdul Karim Rahman Hamzah, Presiden Persatuan Bola Sepak Sarawak (FAS) Datu Sudarsono Osman, Pekema Sarawak, Sarawak Energy dan beberapa individu yang telah menaja pasukan Kickalob.

Dalam perkembangan berkaitan, Kickaloob akan mengambil bahagian dalam kejohanan bola sepak Piala Pusingan Pengarah Yayasan Sarawak pada 20 Oktober hingga 4 November depan.
Selain itu, pasukan terbabit juga bercadang mengambil bahagian dalam beberapa kejohanan bola sepak di ibu negara, Kuala Lumpur.


Sumber : Utusan Borneo

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Bluehost Review